keskiviikko 19. syyskuuta 2012

Treenaamassa syyssateessa

Miksi ihmeessä aina sataa kun on sovittu treenit?

No tänään siis minihakuiltiin. Sansa teki 3 ukkoa. 1. oli noin 15m valmis ukko bunkkerissa ilman apuja. Ei lähtenyt ihan sinne minne lähetin, mutta suoraan meni. Yritin huutaa pois, mutta sai sitten hajun ja löysi. Tajusin vasta sitten että tuuli vähän vinosta ja sen hajun oli saanut jo keskilinjalle ja seurasi sitä. Nenänkäyttö siis toimii. 2.ukko samanlainen ja sama homma eli ihan hyvä. Mun mielestä koira saa oikoa jos se saa oikeasti hajun jo keskilinjalle. 3. ukko oli pakeneva. Tässä meinasi Sansalta vähän loppua usko, kun se joutui ylittämään bunkkerin, mutta hienosti löysi sitten kuitenkin. Onnistunut treeni siis! Ja Sansa löysi ekan ihan oikean ukon ilman mitään apuja. Kommentiksi saatiin, että kyllä siitä vielä hakukoira tulee, mikä lämmitti mieltä mukavasti. Nyt pitää vaan pitää pää kylmänä ja edetä sen mukaan, että Sansa on 6kk. Pitää olla helppoja motivaatiotreenejä, jotta Sansan saa uskomaan, että hän on vähintään maailman paras ja taitavin hakukoira!

Ilmaisutapaa olen tässä vähitellen alkanut miettiä ja alan kyllä kallistua rullan puoleen. Haukkua en ole saanut irti todellakaan helposti, joten todennäköisyys sille, että siltä irtoaisi kunnollinen jatkuva haukku rankan voittajaluokan radan jälkeen on varmaankin aika pieni. Talvella tehdään sitten vasta jotain tän suhteen.

Hakuilun jälkeen käytiin tottistelemassa. Pitäisi aina olla selkeä suunnitelma! Taas olin miettinyt mitä teen, mutten mitään järjestystä... Aloitettiin helpoilla kierroilla. Sitten kiertoja kapulan kanssa. Otettiin myös ihan oikealla kapulalla eikä vaan sillä ohjatun kapulalla, jolla ollaan tähän asti treenattu. Nämä oli hyviä. Vinkiksi saatiin palkkaus ihan mun vierestä jolla saadaan Sansa ryntäämään mun luo. Sit tehtiin vauhtinoutoja niin että mun heiton jälkeen appari heitti kapulaa vielä pidemmälle. Palautuksiin voisi ottaa röyhkeilyluovutukset, niin että Sansa hyppää vasten ja otan siinä kapulan siltä. Nythän olen palkannut sen vaan pallonheitolla suoraan vaihdista. Sit otettiin vielä niin, että Sansa "voitti" kapulan apparilta eli appari taisteli kapulasta ja kun ote oli hyvä päästi irti. Samalla kutsuin Sansaa ja otin niitä röyhkeilyluovutuksia. Tämä toimi tosi hyvin. Lopuksi tehtiin pari merkkiä ja nää oli tosi hyviä, paranevat siis kun vaan treenaa.

Kokonaisuudessaan saatiin vinkkejä palkkaukseen ja sen suuntaan. Pitää välillä palkata myös mun luota. Lisäksi sitä samaa kuin aiemminkin, että anna koiran olla röyhkeä ja vahvista sen omaa aktiivisuutta! Mutta sen verran pitää kehua, että mun mielestä ollaan tässä jo kehityttykin. Sansa tarjoaa esim. merkkiä ja kiertoa mielellään ja se menee jo aika lujaa : ) Vähän röyhkeyttä vielä harjoitellaan.

Ja sivukommenttina, että aloitetaan ensi viikolla agility, kun päästiin alkeisryhmään : )

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti